Hva slags yoga finner du hos Fornebu yoga?

It´s a jungle! Med tiden har det dukket opp et marked i Norge med mange ulike former av yoga som undervises av flere og flere instruktører. Jeg heier på denne utviklingen fordi jeg mener det øker sannsynligheten for at du kan finne en form eller to, en instruktør eller flere som gir deg det du trenger og/eller ønsker. Det du trenger og det du ønsker kan også variere fra dag til dag, fra livsfase til livsfase.

Hos Fornebu yoga finner du (enn så lenge;)):

  • Viryayoga: Viryayoga er en metode for å lære seg yoga. Det er dynamisk hathayoga med en fot i vest (forskning, biomekanikk, antaomi) og en i øst (yogafilosofi). Stillingene holdes i noen åndedrag. Disse klassene er instruksjonstunge. Man benytter seg av hjelpemidler som klosser og belte. En Viryaklasse inneholder alltid: et filosofisk tema, et biomekanisk tema, glede(!), og 10 moduler. Disse modulene er: oppvarming, solhilsen, stående posisjoner, balanseøvelser, posisjoner for å styrke kjernemuskulatur og armer, hofteåpnere, bakoverbøyinger, fremoverbøyninger, avsluttende stillinger og avspenning. Tempo varierer. VIrya 1 er en perfekt nybegynnerklasse eller for deg som vil tilbake til “basics”. I Virya 1 modifiserer vi stillingene mer og bygger styrke. Virya 2 tar utgangspunkt i at du har litt styrke i kroppen. Uansett klasse får du styrket, strukket og får anledning til å jobbe med balanse, pusten, økt kroppsbevissthet av den gode sorten og rett og slett nullstille hodet.

  • Dynamisk yoga: En dynamisk time hos Fornebu Yoga har også fokus på balanse, styrke, og strekking. Ulike sekvenser fra uke til uke. Posisjonene holdes i noen pust. Det er ikke filosofisk tema og klassen er mindre instruksjonstunge. Avsluttes alltid med avspenning.

  • Vinyasa flow yoga: I en vinyasa klasse flyter du mer fra stilling til stilling. Synkronisering av pust og bestemte bevegelser er helt sentralt. Klassen har et tema, enten fysisk (vridninger, kjernemuskulatur o.l.) eller en “peak-pose” - dette vil si at klassen bygges opp fra det enklere til det mer krevende, åpner opp kroppen slik at den er mer klar. (Ikke bli urolig- vi står ikke på hendene med bena i spagaten). Avsluttes med avspenning.

PS! PLANLAGTE KLASSER:

  • Fra mars 2019 kommer det barselyoga eller mor/far og barn klasser på dagtid!

  • Starten av 2019: Poweryoga: Hvis du vil bli svett og støl, mens hodet og pust er koblet inn mot kroppsbevegelsene.